Cukier brzozowy. Kiedy warto po niego sięgać?

Cukry dzieli się je na syntetyczne i naturalne oraz zawierające i niezawierające kalorii. Cukier jest kaloryczny, więc trzeba ograniczać jego spożycie. Wielu ludzi sięga po słodziki, a ich zdrowszą alternatywą są naturalne substancje słodzące. Jedną z nich jest cukier brzozowy, czyli ksylitol.  Zawiera prawie połowę mniej kalorii oraz niższy indeks glikemiczny.

Czym jest cukier brzozowy?

Cukier brzozowy to tzw. alkohol cukrowy, w którego cząstce jest 5 atomów węgla. W przeciwieństwie do glukozy, fruktozy, sacharozy i laktozy nie fermentuje w przewodzie pokarmowym. Jest przetwarzany w organizmie bardzo wolno, z minimalnym udziałem insuliny. Ma niższy indeks glikemiczny od cukru i jest bezpieczny dla diabetyków. Cukier brzozowy nie ma właściwości toksycznych, nie ulega rozkładowi w przewodzie pokarmowym, dobrze się wchłania, a metabolizuje bezpośrednio w komórkach. Ksylitol stanowi naturalny stabilizator insuliny i nie powoduje żadnego z nagłych przyrostów oraz spadków poziomu tego hormonu, które występują w przypadku cukru. Cukier brzozowy możemy spotkać w owocach i warzywach, w przemyśle wytwarzany jest z włókien brzozy.

Jakie zalety ma cukier brzozowy?

Cukier brzozowy ma dwukrotnie mniej kalorii niż cukier, więc jest wskazany dla osób, które się odchudzają. Ksylitol ułatwia mineralizację, czyli przyswajanie minerałów przez organizm, np. wapnia przez kości, a więc działa wspomagająco przy osteoporozie. Naukowcy przypuszczają, że zdolność ksylitolu do wzmacniania kości wynika z tego, że stymuluje on wchłanianie wapnia w jelitach. Cukier brzozowy działa także bakteriobójczo, gdyż nie poddaje się fermentacji, a więc nie może być zamieniony na kwasy przez bytujące w jamie ustnej bakterie. Ponadto, bierze udział w utrzymaniu równowagi wapniowo-fosforanowej w ślinie, korzystnie wpływając na mineralizację szkliwa. Ponadto wpływa na pobudzenie produkcji śliny, czyli naturalnej ochrony szkliwa przed bakteriami.

Czy cukier brzozowy wzmacnia odporność?

Cukier brzozowy wspiera organizm nie tylko w walce z bakteriami płytki nazębnej, ale także z innymi patogenami, jakie mogą mieć działanie chorobotwórcze. Ponieważ pozytywnie oddziaływuje na mikroflorę jelit, wspomaga także układ immunologiczny. Także dlatego warto zastąpić nim biały cukier, który wspomaga rozwój różnych bakterii i grzybów oraz źle wpływa na mikrobiotę.

Czy cukier brzozowy ma wady?

Cukier brzozowy nie jest zupełnie pozbawiony wad. Ma właściwości przeczyszczające, więc nie należy podawać go dzieciom do 3. roku życia. Dolegliwości, które czasem wywołuje (jak biegunki, wzdęcia, niestrawność) wiążą się ze specyficznym procesem przyswajania ksylitolu przez ludzki organizm. Działanie przeczyszczające może pojawić się też po jednorazowym spożyciu 25-30 gr polialkoholi. W związku z tym, ksylitol należy włączać do diety stopniowo, powoli, by organizm mógł przystosować się do trawienia tego związku (układ pokarmowy musi wydzielać odpowiednie ilości enzymów trawiennych).

Cukier brzozowy wykazuje właściwości przeciwgrzybicze, antybakteryjne i działa przeciwpróchniczo. W związku z tym, warto stopniowo wprowadzać go do diety i zastępować nim cukier biały.