Czy istnieje coś takiego jak zdrowe słodycze i ciastka?

słodycze-i-ciastka

Kto z nas nie kocha czekolady, a w szczególności mlecznej? Dzieci nie potrafią jej sobie odmówić, a dorośli próbują walczyć z tą słodką pokusą, której niestety często ulegają, słono tego żałując. Podobnie jest w przypadku pozostałych słodyczy. Może jednak istnieje jakiś sposób, który sprawi, że będziemy mogli cieszyć się dobrym smakiem ciastek i innych deserów, a jednocześnie nie przejmować, że zrujnują naszą sylwetkę?

Jak rozpoznać naprawdę zdrowe słodycze i ciastka?

Do tematu zdrowych słodyczy można podejść różnorako. Jeśli nie mamy problemów z szybkim przybieraniem na wadze po pofolgowaniu sobie w kwestii deserów lub po prostu umiemy zachować umiar, to zdrowe ciastka i ciasta możemy utożsamiać po prostu z domowymi wypiekami. Bez wątpienia są one lepsze, niż te kupowane w sklepie, bo możemy zadbać o to, aby w ich składzie nie znalazły się żadne podejrzane produkty. Z kolei osoby, które stale się odchudzają mogą uznać, że zdrowe są dla nich wszystkie rodzaje słodkości, w których cukier został zastąpiony inną substancją słodzącą, oczywiście najlepiej znacznie mniej kaloryczną.

Jednak tak naprawdę zdrowe słodycze i ciastka, to te przygotowane ze składników, które są w pełni wartościowe dla naszego organizmu. Czy w takim razie w ogóle istnieją, a jeśli tak, to czy mogą być smaczne? Oczywiście, że tak!

Jak przygotować zdrowe słodycze i ciastka?

Ostatnio bardzo popularna stała się kasza jaglana. To zupełnie zrozumiałe, gdyż jest bardzo zdrowa i dobra w smaku. Poza tym można ją jeść na różne sposóbmy, nadaje się również do przygotowywania zdrowych słodyczy – na przykład budyniu. Wystarczy ugotować kaszę z dodatkiem mleka (może być roślinne), a następnie ostudzić i za pomocą blendera zrobić z niej gładką masę, do której dodajemy miód i owoce.

Z kaszy jaglanej możemy przygotować również pyszne ciastka. W tym celu łączymy ze sobą kaszę, syrop klonowy, mleko, suszone owoce, słonecznik, siemię lniane i olej kokosowy. Następnie formujemy ciasteczka i pieczemy.

Skoro mowa o zdrowych ciastkach na pewno można polecić przepis, który polega na wymieszaniu oraz upieczeniu zgniecionych bananów, płatków owsianych i rodzynek. Poza tym istnieje mnóstwo pomysłów na ciasta z warzywami – z marchewką, cukinią, a nawet z ziemniakami. Zwykle dodaje się do nich mąkę pełnoziarnistą oraz miód, syrop klonowy czy stewię zamiast cukru. Z kolei masło czy margaryna zastępowane są olejem.

Czyli faktycznie można przygotować dobre i zdrowe słodycze. Jednak co z naszą ukochaną czekoladą? Ma ona niezwykle zdrowy i podobny w smaku zamiennik – kakao. Warto przetestować połączenie oleju kokosowego, kakao, syropu klonowego oraz ewentualnie dodatków w postaci wiórek kokosowych, orzechów, rodzynek itp. Po wymieszaniu wszystkich składników należy przełożyć je do foremek i dać do zamrażalki na pół godziny.

Jak kształtować dobre nawyki żywieniowe?

Słodycze są stałym elementem naszego codziennego menu i dla wielu z nas jest to zupełnie normalne. Łatwo dostępne, dobre, poprawiające samopoczucie – nic dziwnego, że tak chętnie po nie sięgamy. Jednak jest to również kwestia przyzwyczajenia. Chodzi więc o to, żebyśmy stopniowo zaczęli zmieniać nasze nawyki żywieniowe. Jeśli w kuchni nie będzie można znaleźć cukierków, ciastek i czekolady, a na dodatek cukru, margaryny i jasnej mąki, to zaczniemy się zastanawiać co innego można zjeść. Następny krok, to zorientowanie się z czego da się zrobić zdrowe słodycze i ciastka, a następnie kupowanie bardziej wartościowych produktów, zamiast tych wybieranych dotychczas.