Siemię lniane – właściwości i przygotowanie

W dobie zainteresowanie zdrowym odżywianiem sięgamy po różne superfood sprowadzane spoza Polski. Zapominamy jednak, jak wiele właściwości ma rodzime siemię lniane, które pozytywnie wpływa na układ trawienny, odchudzanie i na włosy. Napar przyrządza się z ziarenek, a po zmieleniu można je jeść tylko na surowo. Czy warto to robić?

Czym jest siemię lniane i jakie ma właściwości?

Niepozorne i niewielkie (mają około 3 mm) nasiona lnu zwyczajnego to właśnie siemię lniane. Z ziaren na zimno tłoczy się olej, ale wykorzystuje się je również w kuchni, gdyż mają wiele właściwości zdrowotnych. W siemieniu są bowiem antyoksydanty, witaminy, minerały i błonnik. Ziarna mają zbawienny wpływ na układ pokarmowy. Przede wszystkim poleca się spożywanie ich, gdy mamy biegunkę, bo działają regulującą. Wywar z siemienia działa osłonowo na żołądek i dwunastnicę i zmniejsza dolegliwości wywołane przez chorobę wrzodową i ochrania śluzówkę przed podrażnieniami. Na jelita zaś działa oczyszczająco, a ponieważ usprawnia trawienie i na dłużej daje uczucie sytości, jest dobre dla osób odchudzających się. Wywar z siemienia powinny tez przygotować sobie osoby, które mają kaszel, gdyż rozrzedza ono zalegającą w drogach oddechowych wydzielinę i ułatwia jej odkrztuszanie. Przyda się także wtedy, gdy nasza skóra jest tłusta, gdyż nawilża cerę i reguluje wydzielanie sebum (łoju). Dzięki właściwościom przeciwzapalnym może być stosowane na trądzik jako wspomaganie leczenia dermatologicznego – oczywiście, zanim zastosujemy taką maseczkę, zapytajmy lekarza. Siemię lniane ma też dobry wpływ na pracę naszego mózgu, zwłaszcza na pamięć i koncentrację, co zawdzięcza dużej zawartości magnezu. Mogą po nie po treningu sięgnąć także sportowcy, gdyż zawiera białko, dzięki czemu zachodzą procesy naprawcze mięśni czy regeneracja zniszczonych tkanek.

W tym dziale  Cukier brzozowy. Kiedy warto po niego sięgać?

Jak przygotować siemię lniane?

Siemię lniane można przyjmować w różnej postaci, a zależy to od zastosowania. Najlepiej kupować całe ziarna – z nich robi się napar dla osób, które mają chorobę wrzodową oraz stosujące napar z siemienia lnianego na kaszel powinny używać całych ziarenek. Zmielone ziarna dodaje się do jogurtu czy koktajlu. Pamiętajmy, że zmielone siemię trzeba jeść na surowo, gdyż podgrzane straci dużą część swoich właściwości. Ziarna możemy zmielić w młynku do kawy lub dobrym blenderze.

Przepisy na cuda z siemienia lnianego

Jeśli chcemy zrobić osłonowy dla żołądka napar musimy łyżkę niezmielonych ziaren siemienia zalać szklanką wody i gotować przez 10 minut. Jeśli mamy zaparcie, czas gotowanie należy wydłużyć o 5 minut – tak przygotowany wywar można użyć także do przemywania skóry w łuszczycy i półpaścu. Z całych ziaren robimy także maseczkę na włosy i twarz. Wywar nanosi i wciera się w umyte włosy, a powstałą maseczkę spłukuje się po około 35 minutach. Na twarz maseczkę z siemienia lnianego można nanosić na 10 do 15 minut.

Siemię lniane to prawdziwe superfood zawierające w sobie wiele niezbędnych dla naszego organizmu składników odżywczych. Można je zmielić i dodać do jogurtu i koktajlu lub pić jako napar – ważne, by robić to regularnie.

W tym dziale  Jak przetrwać sezon alergiczny

One thought on “Siemię lniane – właściwości i przygotowanie

  1. Odchudzanie zawartosc blonnika i mikroelement w usprawnia prace ukladu pokarmowego, a tym samym stwarza doskonale warunki do odchudzania. Zaparcia naturalnie siemie zawiera duza dawke blonnika, zjedzenie okolo 3 lyzeczek dziennie moze miec lekkie wlasciwosci przeczyszczajace, wspomagajace leczenie zaparc.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *